Blog perkongsian maklumat dan isu semasa terkini

Jerebu Asia Tenggara

♠ Posted by amsran in , at 6:16 PG
PUNCA JEREBU
AG3143 KLIMATOLOGI ASIA TENGGARA



Jerebu Asia Tenggara 2006Jerebu di Asia Tenggara pada 2006 adalah antara yang paling buruk sejak 1998 apabila musim kering adalah agak panjang berikutan kesan el Nino. Jerebu akibat pembakaran tidak terkawal di Indonesia tersebar hingga ke selatan Thailand dan menyebabkan kerugian kira-kira RM32.71 bilion kepada pelancongan, pengangkutan dan industri pertanian.
Pada 19 September 1997 Sarawak mengisytiharkan darurat buat pertama kali dalam sejarahnya apabila jerebu paling buruk melanda negeri itu setelah Indeks Pencemaran Udara (IPU) mencecah 625 iaitu jauh lebih tinggi daripada paras berbahaya antara 301 dan 500.
Kerajaan-kerajaan Asia Tenggara pernah mengadakan mesyuarat di peringkat pemimpin negara dan peringkat menteri. Hasilnya pada 2002, Perjanjian ASEAN mengenai Jerebu Merentas Sempadan telah ditandatangani. Namun masalah jerebu masih terus berulang dan menjejaskan reputasi negara rantau ini.


INDONESIA

Menteri Pengangkutan Indonesia, Hatta Radjasa menjelaskan jerebu berlaku akibat kegiatan membakar untuk membersihkan tanah di Sumatera dan Kalimantan. Gambar satelit yang diambil pada 4 Oktober menunjukkan 561 "kawasan panas" yang menunjukkan kawasan yang dibakar di Borneo.
Para pegawai di negara jiran sering mengadu bahawa kerajaan Indonesia tidak melakukan apa-apa untuk memberhentikan pembakaran ini. Sebagai balasan pegawai Kementerian Perhutanan menyatakan bahawa anggota bomba dan pesawat tentera telah dikerahkan untuk memadamkan kebakaran di tanah kerajaan, namun mereka mengaku bahawa kebanyakan pembakaran berlaku di tanah milik persendirian [1]. Media Indonesia pula sering menyalahkan syarikat perladangan dari Malaysia yang melakukan pembakaran hutan di Sumatera, antaranya ialah Guthrie dan Tabung Haji. Kerajaan Malaysia pula meminta Indonesia segera mendakwa mana-mana syarikat perladangan yang melakukan pembakaran terbuka di sana [2].
Jerebu ini telah mengakibatkan penutupan sekolah, penerbangan tertangguh dan dibatalkan, mengganggu perkapalan dan memaksa sebahagian penduduk memakai topeng kesihatan. Sekolah-sekolah di Palangkaraya, Kalimantan Tengah telah diarahkan ditutup. Jerebu juga dipersalahkan apabila sebuah penerbangan Mandala Airlines tergelincir semasa mendarat di Balikpapan, Kalimantan Timur pada 3 Oktober, apabila darjah penglihatan dilaporkan sekitar 400 meter. Di Kepulauan Riau dan Jambi pula, kes masalah pernafasan dilaporkan meningkat.
MALAYSIA
Kesan jerebu bermula sejak awal Julai dan menjejaskan negeri-negeri di utara Semenanjung Malaysia dengan agak teruk. Namun demikian, cuaca mula bertambah baik sejak 29 Ogos dengan ketibaan musim hujan. Ini melegakan rakyat Malaysia yang menyambut Hari Kemerdekaan pada 31 Ogos.
Walau bagaimanapun, jerebu ini kembali pada akhir September. Ini berlaku akibat perubahan arah angin yang disebabkan oleh Taufan Xangsane. Tempat yang paling teruk ialah Kuching, di mana IPU hampir mencapai 300, iaitu kategori bahaya. Berita jerebu di Sarawak ini disiarkan oleh CNN pada 5 Oktober 2006. Manakala di Semenanjung Malaysia, tempat yang paling terjejas ialah di Johor Bahru dengan bacaan IPU 150 pada 7 dan 8 Oktober. Orang ramai kini mula memakai topeng pernafasan [6].
Kerajaan Malaysia bersedia melakukan pembenihan awan atau hujan tiruan. Namun masalah angin Angin Monsun Barat Daya sekarang ini tidak cukup berkesan untuk menghasilkan hujan tiruan. Angin Tenggara dari benua Australia akan melintasi garisan Khatulistiwa. Arah angin ini akan berubah menjadi Angin Monsun Barat Daya kerana bentuk bumi yang sfera (hampir bulat) [7].
Terbaru, Jabatan Alam Sekitar Malaysia (JAS) pada 8 Oktober menyatakan kualiti udara di empat negeri sebagai tidak sihat iaitu di Johor, Melaka, Pahang dan Terengganu [8]. JAS turut melaporkan bahawa laman webnya tergendala sebentar akibat kesesakan luar biasa [9].
Jabatan Penerbangan Awam Malaysia (DCA) akan menutup lapangan terbang jika tahap IPU mencapai 300. Jarak penglihatan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching sekitar 1,000 meter dan selamat untuk operasi pelepasan dan pendaratan pesawat. Begitu juga di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur. Hal yang sama juga diumumkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia yang mengarahkan sekolah-sekolah ditutup jika IPU mencapai 300 [10]. Ini pernah berlaku pada tahun sebelumnya.

From: ms.wikipedia.org/wiki/Jerebu_Asia_Tenggara_2006



Indonesia dousing fires causing haze: forestry official


JAKARTA: Hundreds of firefighters in Indonesian Borneo, aided by police and volunteers, were dousing illegal forest fires causing acrid haze blanketing western parts of the island, officials said.

The billowing, polluting smoke from the fires, ignited annually to clear land, has already forced schools to shut, disrupted regional travel and drifted thousands of kilometres across the Pacific.

Forestry ministry spokesman Masyud, who uses one name, said at least 200 firefighters were trying to contain fires around the West Kalimantan provincial capital, Pontianak.

"They are working round the clock," Masyud told AFP, adding that they were being assisted by "hundreds of local policemen and civilian volunteers."

He insisted that most of the fires -- often lit by Indonesians in rural areas to prepare land for the planting season -- were raging outside state-controlled forests.

"Fires within the state-owned forest areas are less worse compared to ground fires outside those areas. The problem is classic, and that is, the people's long-standing culture of slash-and-burn before planting season," he said.

"We are absolutely doing our best to tackle this issue," he added.

Satellite images taken over Indonesian Borneo on Wednesday showed that the number of hotspots -- large areas with high temperatures indicating fires --
stood at 713.

In Pontianak, visibility was a lowly 100 meters (109 yards) early Friday and just 500 metres by midday, said Sutowo Aji, an official with the meteorological agency at Pontianak's Supadio airport.

He said the smoke had delayed at least two flights early in the morning.

The haze also stung residents' eyes and caused breathing problems, said Habiri, an official with Pontianak's forestry agency.

"This is a thick smoke. There has been hardly any sunshine since this morning," said Habiri.

The annual burning causes a haze that typically smothers parts of Malaysia,
Singapore and Thailand along with Indonesia itself.

The Indonesian government has outlawed land-clearing by fire but weak
enforcement means the ban is largely ignored.


From ; http;//.channelnewsasia.com/stories/afp_asiapacific/view/234207/1/.html


di ubah suai oleh amsran85@yahoo.com

3 ulasan:

  1. Sincerely hope this section is in fact the best location to write this... I only wanted to make it easy for any of us across the forum who resides in Down Under know about a marvelous high end audio visual equipment online store named Ordio. I found them quite by mistake when I was shopping for [url=http://www.ordio.com.au]Sennheiser Headphones[/url] and it just so happened that these people had the cheapest prices in the market. Not only that but they are extremely helpful and even followed up on my transaction to make sure I was still happy. They buy out sizable inventories of high end audio equipment so that they can genuinely break the price down. Absolutely give their website a look-see if you're having a look for some home electronics.

    Richard

    BalasPadam
  2. to buy yrqfCrmd [URL=http://www.louis--vuitton--online--shop.org/]lv online shop[/URL] for promotion code WHEuQGtV [URL=http://www.louis--vuitton--online--shop.org/ ] http://www.louis--vuitton--online--shop.org/ [/URL]

    BalasPadam
  3. check jdBIuoRy [URL=http://www.hermes-birkinprice.weebly.com/]birkin bag price[/URL] for more XvfXkGBO [URL=http://www.hermes-birkinprice.weebly.com/ ] http://www.hermes-birkinprice.weebly.com/ [/URL]

    BalasPadam

SILA TINGGALKAN PESANAN ANDA DISINI.. Amsran.Com AKAN DATANG MELAWAT BLOG ANDA

RANDOM POSTS