Blog perkongsian maklumat dan isu semasa terkini

BAYARAN BR1M SUDAH MASUK 21 FEBUARI 2014

♠ Posted by amsran in
BR1M untuk yang BUJANG telah di kredit kan ke akaun penerima yang layak mulai hari ini 21 FEBUARI BAGI YANG BUJANG dan yang sudah berkhwin pada 22 FEBUARI 2014 BR1M tersebut telah di kreditkan mulai pukul 10 malam tadi dan para peneriman yang telah mengemaskini no akaun mereka semasa permohonan BR1M 3.0 yang lalu boleh semak akaun anda, SALAH seorang sahabat admin telah menarima awal pagi 21 Febuari 2014 yang sebelum nya telah menarima makluman melalui Sistem Pasanan Ringkas (SMS).

" RM 0.00 BAYARAN IBG TELAH DIKREDITKAN KE AKAUN BANK ANDA. SILA SEMAK AKAUN BANK RAKYAT ANDA .HUBUNGI TELERAKYAT DI 1-300-88-12265 UNTUK MAKLUMAT LANJUT " nombor hantar sms  66300 (untuk akaun bank rakyat sahaja)

maklumat penerima BR1M

Keluarga (RM650)
- Pendapatan isi rumah kurang RM3,000 sebulan
- Rakyat Malaysia
Keluarga (RM450)
- pendapatan isi rumah di antara RM3,000 hingga RM4,000 sebulan
- Rakyat Malaysia
- Tambahan caruman i-BR1M bernilai RM50 yang menjadikan jumlah keseluruhan BR1M sebanyak RM500.
Individu (RM300)
- Pendapat sebulan RM2,000 kebawah.
- Rakyat Malaysia
- Berumur 21 tahun ke atas.
- Tidak termasuk pelajar yang menerima bantuan baucar buku 1Malaysia (BB1M)


guna sebaik mungkin kepada yang menerima. 

KESAN BANJIR DI BEAUFORT

Selepas bencana banjir besar menimpa penduduk Beaufort pada 13, 14 dan 15 Febuari 2014, air mula beransur-ansur surut. Banyak kemudahan asas yang telah rosak dan tidak boleh digunakan lagi. Banyak barang-barang di kedai dan supermarket yang rosak menyebabkan kerugian ribuan ringgit. Disamping itu juga  Sampah sarap, lumpur dan bau busuk boleh mendatangkan kesan negatif seperti penyakit berpunca daripada air kotor yang bertakung yang tertinggal. 

Sekitar gambar tinggal banjir di Beaufort.


KESAN  BANJIR
Bermulalah kerja -kerja pembersihan dijalankan.


KESAN  BANJIR
membersihkan kedai yang dimasuki air banjir



KESAN  BANJIR
 berhampiran pasar Am Beaufort, terdapat sekor anjir berkeliaran mencari makan.

KESAN  BANJIR
kedai lama yang masih belum dibersihkan

KESAN  BANJIR
lumpur dan pasir

KESAN  BANJIR
 salah sebuah rumah mangsa banjir, lantai rumahnya dipenuhi lumpur.

KESAN  BANJIR
jalah raya yang ditutupi dengan lumpur dan pasir yang tertinggal selepas banjir.

KESAN  BANJIR
Sebelah pasar ikan

KESAN  BANJIR
SM S. Paul, Beaufort
KESAN  BANJIR
buku -buku perpustakaan SM St. Paul, Beaufort

KESAN  BANJIR
sebuah lori yang sebelum ini telah ditengelami air banjir

KESAN  BANJIR
menyembur air bagi membersihkan lumpur dan pasir yang mandap

KESAN  BANJIR
mengunakan enjintolak untuk membersihkan sampah sarap

KESAN  BANJIR
tapak tamu Beaufort

KESAN  BANJIR
salah sebuah rumah mangsa yang rosak akibat banjir

KESAN  BANJIR
membersihkan kedai

KESAN  BANJIR
salah sebuah kedai membuat jualan murah kerana telah terendam air banjir  

KESAN  BANJIR
 barang pakaian ini masih boleh digunakan, hanya perlu di cuci dan di keringkan

KESAN  BANJIR
kasut sekolah murah-murah

KESAN  BANJIR
bantuan makan dan air bersih yang baru tiba di dewan serbaguna Beaufort

KESAN  BANJIR
bantuan mangsa banjir di kampung Lawa, yang dibawa khas oleh Ustaz Roslimi.


KESAN  BANJIR
mangsa banjir yang hanyut

SEJARAH JABATAN KERETA API SABAH

Post kali ni berkitan tinjauan perkhidamatan Jabatan Kereta Api Negeri Sabah. Jabatan Kereta Api Negeri Sabah (JKNS) merupakan sebuah jabatan dalam Kerajaan Negeri Sabah, Malaysia, yang mengendalikan sistem rangkaian kereta api di Sabah. Ia merupakan satu-satunya sistem pengangkutan kereta api yang beroperasi di pulau Borneo. Landasan kereta api adalah sepanjang 134 km dari Tanjung Aru, berhampiran Kota Kinabalu, ke pekan Tenom, di Bahagian Pedalaman. Sebelum ini, ia dikenali sebagai Perkhidmatan Kereta Api Borneo Utara.

1896 – Pembinaan landasan keretapi Sabah yang pertama bermula di Bukau yang diketuai oleh Jurutera Inggeris, Arthur J. West.  Landasan sepanjang 32 km dibina dari Beaufort ke Weston dan siap sepenuhnya pada tahun 1900.

keretapi Sabah
 Ladasan kereta api pertama di kg. Bukau pada tahun 1896

Pembinaan landasan kereta api bermula tahun 1896 di bawah perintah jurutera Arthur J. West bersama pembantunya Gaunon seorang Murut yang berasal dari Keningau. Landasan kereta api ini dibina oleh pekerja yang dibawa dari Jepun diketuai oleh Akira. Pada asalnya ia dibina bagi mengangkut tembakau dari pedalaman ke kawasan pantai untuk dieksport. Landasan pertama yang dibina adalah sepanjang 32 km dari Sungai Bukau di utara Beaufort, ke selatan di pelabuhan Weston. Ia kemudian dipanjangkan sejauh 48 km lagi pada tahun 1903 ke Tenom, siap pada tahun 1905. Landasan dipanjangkan lagi pada tahun 1906 dari Tenom ke Melalap sejauh 16 km. Jurutera Arthur J. West juga bercadang membina satu lagi rangkaian landasan kereta api menuju ke Keningau tetapi beliau telah ditukarkan ke Australia menyebabkan pembinaan tersebut tergendala.

keretapi Sabah
Enjin berkuasa wap zaman British North Borneo – 1900


keretapi Sabah
kereta api sekarang yang digunakan

Pada masa yang sama, kerja-kerja pembinaan landasan dari Beaufort ke Jesselton (kini Kota Kinabalu) siap pada tahun 1903, dibina berhampiran kawasan pantai. Rangkaian yang sudah siap adalah sepanjang 193 km. Namun, hampir keseluruhan rangkaian dimusnahkan semasa Perang Dunia Kedua. Pada tahun 1945, 24 Kumpulan Briged Infantri Australia mengendalikan rangkaian kereta api. Tenaga lokomotif yang digunakan terdiri daripada Jeep yang diubah suai.

Perkhidmatan Kereta Api Borneo Utara menjalankan satu program pemulihan rangkaian serta menambah baik perkhidmatan pada tahun 1949 serta pada tahun 1960. Namun demikian, pada tahun 1963 laluan cabang ke Weston telah ditutup, begitu juga dengan laluan ke Melalap pada tahun 1970. Kos operasi di laluan yang jarang digunakan serta pembinaan jalan raya baharu menjadikan situasi bertambah parah. Pada tahun 1974 laluan utama juga dipotong dari Kota Kinabalu ke Tanjung Aru.

keretapi Sabah
 stesen kereta api beaufort pada tahun



keretapi Sabah

stesen kereta api beaufort sekarang


Laluan kereta api telah ditutup pada tahun 2007 bagi kerja-kerja penyelenggaraan serta baik pulih. Keseluruhan laluan Tg Aru-Tenom dibuka semula pada 21 Februari 2011 dan perjalanan bakal mengambil masa selama 2 jam 15 minit pada kelajuan purata 80 km/j berbanding 50 km/j sebelum ini. Perkhidmatan kereta api kali ini menggunakan lokomotif baharu yang lebih berkuasa keluaran China Railway Co. bagi menggantikan lokomotif lama Hitachi.

keretapi Sabah
stesen Tenom dulu

keretapi Sabah

stesen Tenom Sekarang

Terdapat 14 stesen kesemuanya antara Sembulan ke Tenom: Sekretariat-Tg Aru-Putatan-Kinarut-Kawang-Papar-Kimanis-Bongawan-Membakut-Beaufort-Saliwangan Baru-Halogilat-Rayoh-Pangi-Tenom.

keretapi Sabah

Laluan

  •  Tanjung Aru
  • Putatan
  • Kinarut
  • Kawang
  • Papar
  • Bongawan
  • Membakut
  • Beaufort
  • Saliwangan
  • Halogilat
  • Rayoh
  • Pangi
  • Tenom

 

Aspek pentadbiran

Rangkaian kereta api ini dikendalikan sepenuhnya oleh Jabatan Kereta Api Negeri Sabah (JKNS), sebuah jabatan dalam Kerajaan Negeri Sabah. Kerja baik pulih landasan dilakukan dengan kerjasama Keretapi Tanah Melayu, syarikat milik penuh Kerajaan Persekutuan yang mengendalikan rangkaian kereta api di Semenanjung Malaysia. Sungguhpun demikian, JKNS beroperasi dan ditadbirkan sebagai sebuah badan yang berasingan daripada KTM, serta menggunakan peralatan pengendalian yang berbeza.[ KLIK SINI ] untuk pautan terus ke laman Jabatan Kereta Api Negeri Sabah.

 

Senarai Pengarah Jabatan Kereta Api Negeri Sabah

Tahun Nama Pengarah Jabatan
1896 – 1945 tiada rekod ditemui
1945 – 1950 En. Lougi
1950 – 1957 En. Harry Jetford
1957 – 1963 En. A.F. Lucorotti
1963 – 1978 Datuk Wong Len Hin
1978 – 1988 En. Daniel Wong Thien Sung
1989 – 1994 Datuk Mohd. Tahir Jaafar
1994 – 1997 Datuk Hj. H.A. Majin
1998 Ir. Datuk Cosmas Abah (6 bulan)
1998 - 2006 Ir. Benny Wang
2006 - 2008 Ir. James Wong, P. Eng.
2008 - 2010 En. Mohd. Arshad Hj. Abd. Razak
2010 - sekarang Tuan Hj. Mohd Zain bin Hj. Mohd Said

Riadah dan Pelancongan

Masa hadapan perkhidmatan kereta api ini semakin cerah berikutan peningkatan penggunaan oleh pelancong asing. Jajaran Beaufort - Tenom yang melalui jeram Sungai Padas menawarkan satu pemandangan yang sangat menarik. Tambahan pula, perkhidmatan kereta api itu sendiri turut menjadi tarikan pelancong, dan kereta api pelancong bersejarah North Borneo Railway dikendalikan oleh Sutera Harbour untuk menakluki pasaran pelancongan di Sabah. Dengan tarikan Sabah sebagai destinasi kembara, penggunaan kereta api oleh pelancong dijangka terus meningkat saban tahun.

 

keretapi Sabah 
berkayak di sungai padas  

keretapi Sabah
taman pertanian Tenom

Kemalangan

  • Pada 9 April 2008, sebuah kereta api Jabatan Keretapi Negeri Sabah terjunam ke dalam Sungai Padas sedalam 10 meter setelah tergelincir dari landasan akibat tanah runtuh berhampiran Tenom, mengorbankan 2 penumpang.


keretapi Sabah
  • Pada 31 Oktober 2011, sebuah kereta api Jabatan keretapi negeri sabah yang membawa 200 penumpang dari stesen Tanjung Aru menuju ke Papar bertembung dengan sebuah lori tangki yang dikatakan cuba menggunakan lintasan kereta api haram di Kepayan, Kota Kinabalu. Pertembungan tersebut menyebabkan satu letupan yang mengakibatkan 12 orang cedera parah dan tiada kematian. 


  • Seorang pelancong Hong Kong maut, dua lagi cedera selepas kereta dinaiki mereka dirempuh kereta api di persimpangan Jalan Lintas, berhampiran Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (KKIA) Difahamkan, ketika kejadian besi penghadang untuk menutup laluan kereta api tidak berfungsi, tetapi Jabatan Keretapi Negeri Sabah (JKNS) menempatkan pengawal landasan untuk memastikan semua kenderaan berhenti setiap kali kereta api melalui kawasan itu.

Edisi perkongsian kali ini, jika ada terkurang dan terlebih mohon komen daripada pembaca untuk penambahbaikan. Semoga kita mendapat manafaat bersama daripada perkongsian ilmu ini.

sumber : 
http://railway.sabah.gov.my/index.php/profil-jkns/latar-belakang-sejarah-jkns/
http://readysaya.blogspot.com/2012/08/sistem-pengangkutan-kereta-api-di-sabah.html
https://ms.wikipedia.org/wiki/Jabatan_Kereta_Api_Negeri_Sabah
http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Mautkeretadirempuhkeretaapi/Article/

RANDOM POSTS