Blog perkongsian maklumat dan isu semasa terkini

Produk sama logo halal yang berbeza

♠ Posted by amsran in , at 9:22 PTG
 logo halal
logo halal yang berbeza pada 3 jenis sardin jenama dan jenis yang sama
JIKA kita tinjau ke beberapa buah bandar logo halal Jakim masih berkurangan. Ada kedai atau restoran yang masih belum memaparkan logo halal Jakim. Manakala ada restoran terutama di pusat beli-belah yang masih menunggu logo halal ini.

Bagi restoran atau gerai yang mendapat logo halal Jakim. Logo tersebut mestilah dipaparkan di tempat yang boleh dilihat dengan jelas terutama di tempat makanan yang disediakan bagi mengelakkan rasa was-was orang ramai sewaktu mengambil makanan yang disajikan.

Ramai kalangan umat Islam prihatin tentang makanan yang halal ini sangat sensitif dengan perkara ini. Bayangkan jika ada restoran yang menulis dengan tulisan tangan “pork free” bagi menyatakan bahawa restoran tersebut tidak menghidangkan makanan haram iaitu khinzir.

Bagi restoran yang menulis perkataan ini sewajarnya memahami tujuannya dan tahu konsep halal dan haram.

Soal berkaitan isu halal dan haram ini bukan sahaja terletak kepada persoalan tiada hidangan daging yang haram; malah lebih jauh dari itu, iaitu bagaimana makanan ini diperoleh daripada sumber yang halal.

Misalnya, ayam disembelih dengan betul mengikut cara Islam. Penyediaan makanan yang bersih dan halal. Penggunaan bekas memasak yang tidak bercampur dengan makanan haram.
Tempat menyimpan makanan bahan mentah seperti daging tidak bercampur atau tiada langsung yang haram.

Oleh itu, perkara-perkara ini menjadi tanda tanya dalam pemikiran umat Islam. Pertanyaan sering diajukan dalam fikiran. Adakah restoran di pusat beli-belah ini halal walaupun pekerjanya dari Indonesia atau Bangladesh? Hanya hati kecil kita yang dapat menjawabnya sebab kebanyakannya tuan punya restoran tersebut bukan orang Islam.

Makanan yang halal ialah makanan yang mendapat keredaan ALLAH dan membawa kebaikan rohani dan jasmani. Islam menggalakkan manusia memakan makanan yang baik dan halal kerana terjamin kesihatan tubuh badan. Makanan halal mendatangkan kecergasan pada akal fikiran.

Sukar dijangkiti penyakit seperti penyakit kencing tikus dan sebagainya.

Makanan halal dapat mempengaruhi akhlak dan tingkah laku yang baik. Manakala makanan yang haram ialah makanan yang ditegah oleh syarak dan boleh membawa kepada kemudaratan kesihatan tubuh badan.

ALLAH melarang umatnya makan makanan yang haram kerana boleh memudaratkan tubuh badan. Mendatangkan penyakit yang berbahaya. Anggota badan menjadi lemah dan tidak bertenaga. Makanan haram mempengaruhi perangai seseorang ke arah keburukan.

Kesan daripada memakan makanan haram ialah mendapat azab daripada ALLAH, boleh melemahkan tubuh badan, merosakkan akal fikiran dan hati menjadi mati dan kotor. Inilah sebabnya kenapa makanan halal itu sangat penting dalam kehidupan umat Islam.

Nabi SAW bersabda: “Tiap tubuh yang tumbuh daripada (makanan) yang haram maka api neraka lebih utama membakarnya.” (Riwayat Ath Thabrani).

Semoga isu halal dan haram berkaitan makanan ini sentiasa dalam pandangan dan perhatian orang ramai terutama umat Islam. Pihak Jakim juga mestilah sentiasa memantau restoran, terutama di pusat beli-belah yang menyediakan makanan kepada orang ramai.

Dari segi pelancongan kalangan pelancong dari negara Timur Tengah dan pelancong yang beragama Islam juga sentiasa melihat logo halal Jakim yang dipaparkan sebelum makan di sesebuah restoran yang menyediakan makanan kepada orang ramai khususnya pelanggan di pusat beli-belah.

Nabi SAW bersabda: “Wahai Sa’ad, perbaikilah (murnikanlah) makananmu nescaya, kamu menjadi orang yang terkabul doanya.

Demi yang jiwa Muhammad dalam genggaman-Nya. Sesungguhnya, seorang hamba melontarkan sesuap makanan yang haram ke dalam perutnya; maka tidak akan diterima amal kebaikannya selama empat puluh hari. Sesiapapun yang dagingnya tumbuh dari yang haram; maka api neraka lebih layak membakarnya." (Riwayat Ath Thabrani).

Justeru, sama-samalah kita memikirkan tentang makanan yang halal dan haram ini yang memberikan impak besar dalam kehidupan kita di dunia dan akhirat.


DR AMINUDIN MANSOR
* Ini adalah pendapat peribadi penulis yang dipetik dari blog beliau sendiri dan tidak semestinya mewakili pandangan Sinar Harian Online.

untuk perkongsian info bersama Sumber daripada sini
 logo halal
antara logo-loga halal yang tidak dibenarkan

0 ulasan:

Catat Ulasan

SILA TINGGALKAN PESANAN ANDA DISINI.. Amsran.Com AKAN DATANG MELAWAT BLOG ANDA

RANDOM POSTS