Blog perkongsian maklumat dan isu semasa terkini

(MESTI BACA) elemen yang perlu ada dalam resit yang dikenakan 6% GST

♠ Posted by amsran in ,,,, at 10:07 PTG


Share  info berkaitan  dengan Resit yang dikenakan cukai 6% GST supaya kita tidak ditipu oleh peniaga yang tidak bertanggungjawab.
resit GST
elemen resit yang perlu ada dalam resit GST

Jika ciri-ciri yang perlu ada dalam resit tidak ada anda perlu segera melaporkan kepada pihak Kementerian perdagangan Dalam Negeri,  Kepenggunaan dan Koperasi  untuk tindakan lanjut.  Sebarang maklumat lanjut juga boleh terus berhubung dengan  KPDNKK  dan rujuk http://gst.customs.gov.my/. Elakkan  anda menjadi mangsa penipuan.

 Banyak aduan yang kita terima bekaitan penipuan berkaitan  resit cukai 6% GST antaranya yang ada diterima  dalam aplikasi WhatsApp  iaitu :-
http://amsran85.blogspot.com/2015/04/mesti-baca-elemen-yang-perlu-ada-dalam.html

Pembelian top up prepaid prabayar sepatutnya tidak dikenakan GST namun begitu ada segelintir peniaga yang mengambil kesempatan keatas pengguna. Oleh itu,  dinasihatkan kepada pengguna  agar  mengambil tahu barang-barang dan perkhidmatan yang dikenakan GST dan yang tidak dikenakan GST dengan memastikan setiap pembelian ada bil/resit kemudian membuat semakan pada resit tersebut sebelum meninggalkan permis perniagaan.  Jika terdapat maklumat  yang  mencurigakan  atau terdapat  unsur  penipu  boleh terus membuat aduan kepada pihak berwajib. Ini antara bil dan resit yang boleh dibuat aduan kepada pihak Kementerian perdagangan Dalam Negeri Kepenggunaan dan Koperasi sebagai rujukan.


http://amsran85.blogspot.com/2015/04/mesti-baca-elemen-yang-perlu-ada-dalam.html








2 ulasan:

  1. Erm,kalau fikir balik,GST ni macam menyusahkan la.cuba bayangkan kalau kebanyakan restoran atau kedai bagi resit macam resit last sekali,agak-agak pihak berwajib larat ka mau layan semua aduan?

    BalasPadam

SILA TINGGALKAN PESANAN ANDA DISINI.. Amsran.Com AKAN DATANG MELAWAT BLOG ANDA

RANDOM POSTS