Blog perkongsian maklumat dan isu semasa terkini

Google Maps

Google maps merupakan salah satu aplikasi yang sangat penting bagi perangkat Android. Aplikasi tersebut dapat mempermudah perjalanan ketika digabungkan dengan GPS yang dibina oleh pihak google. Boleh digunakan secara online dan offline. Menawarkan view peta gambar satelit untuk seluruh dunia. fungsi google maps seperti yang kita maklum adalah :



Peta
google maps image satellite
Peta
google maps image directions
 
 

Fungsi Google  Maps


  • Sebagai petunjuk tempat supaya kita tidak tersesat dan tahu kedudukan kita dimana. Banyak membantu kepada sesiapa sahaja yang beru berada ditempat baru.
  • Alat yang boleh automatik mengesan tempat dengan memasukan nama tempat yang ingin dituju.
  • Menunjukan kedudukan bangunan, jalan raya, restoran, sungai dan sebaginya.
  • Mengukur jarak.
  • Yang pasti fungsinya memudahkan dan menjimatkan masa perjalanan anda.

Google map ini mengingatkan saya kisah hidup pertama kali mejejakkan kaki di semananjung seorang diri.
Fungsi aplikasi ini telah banyak membantu saya sekitar awal tahun 2009 yang ketika itu saya baru menetap di Equin Park, Seri Kembangan Selangor. Ketika itu kemana-mana sahaja saya hendak pergi berpandukan aplikasi google map di dalam handphone agar tidak tersesak kerana memandangkan, kali petama menjejakkan kaki di selangor.Kemana sahaja saya ingin pergi, saya akan membuat kajian dan persediaan sehari sebelum membuat perjalanan bagi mengelakkan sebarang kemungkinan yang boleh menyebabkan sesat dan kelewatan sampai ke tempat yang ingin dituju. Akhirnya sehinggalah jalan-jalan utama di sekitar W.P. Putrajaya dan sebahagian daerah selangor telah diketahui dan boleh bergerak kemana sahaja seorang diri dan akhirnya juga keseluruhan negeri di semananjung Malaysia telah berjaya dilawati.

p/s..Pengelaman berada di negeri orang telah banyak membantu saya.. dan saya sedar betapa kecilnya kita di dunia ini... bersykurlah dengan seadanya...

5 ulasan:

  1. Begitulah betapa teknologi banyak membantu jika digunakan dgn sebaiknya. Tapi kalau utk tujuan tak baik (nak merompak contohnya) pun boleh juga tapi dosalah dptnya...

    BalasPadam
  2. Bagus juga ada google Maps ni.. menyenangkan.. selalu juga guna bila travel.. :)

    BalasPadam
  3. MMG bgus app ni..
    cuma dlm kebaikan ttp ada keburukan..bila blh view direct ke rumah kan...

    BalasPadam
  4. Assalam,
    betui3
    menag berguna google maps ni
    tambah sekranag ada street view
    laaaagiiiiii menyenangkan kan3

    BalasPadam

SILA TINGGALKAN PESANAN ANDA DISINI.. Amsran.Com AKAN DATANG MELAWAT BLOG ANDA

RANDOM POSTS