Blog perkongsian maklumat dan isu semasa terkini

Tamu Gadong

♠ Posted by amsran in ,, at 12:17 PM
Hujung minggu baru-baru ni sempat balik kampung tidur semalam di rumah indu(mama). Pada ke esok harinya seawal jam 7.00 pagi lagi kami pergi ke Tamu Gadong yang berdekatan dengan SMK. Gadong tidak jauh daripada rumah Indu(mama) lebih kurang 5 KM. Dekat tamu Gadong banyak benda dan bahan makanan mentah, seperti ikan, udang, ketam, sayur-sayuran, kuih muih, sagu, jual pokok bunga pun ada dan macam-macam lagi boleh didapati. saya memang suka datang ke tamu kerana banyak makan kampung yang tak ada dibandar boleh dijumpai di sini dan harga pun berpatutan(tiada GST hee)  kalau mahu membeli barangan dapur sinilah tempatnya. jom!! jalan-jalan cari makan di tamu Gadong .


Tamu Gadong

tamu gadong
jom.. ke tamu...


Tamu Gadong
parking pun penuh hingga hujung jalan.


Tamu Gadong
suasana tamu yang baru nak sesak..
Tamu Gadong
suasana tamu..

Tamu Gadong
pengujung semakin ramai

Tamu Gadong
tapai(balutan daun keladi) dan
 kuih kocong(balutan daun pandan).

Tamu Gadong
udang, ikan air tawar dan umbut rotan



Tamu Gadong
sayur-sayuran semua RM 1.00 seikat
 

Tamu Gadong
banyak pilihan sayur-sayuran kampung
harga pun berpatutan (tak ada GST)


Tamu Gadong
gerai menjual makanan
Tamu Gadong
bermacam-macam kuih boleh di temui di sini...
 macam bazar ramadan pulak.

Tamu Gadong
alya mengantuk sebab bangun jam 5.00 pagi.

Pisang, sayur umbut kelapa sawit, sayur paku pakis,tapai, kuih kocong, ketam , udang galah, kuih muih untuk serapan berjaya dibawa pulang daripada tamu Gadong. Sampai di rumah mulalah kerja masak-memasak.

12 comments:

  1. Awalnya alya bangun 5 pagi tu.... Pasar pagi ni mmg tempat paling bestla, semua ade harga pun b'patutan......;-)

    ReplyDelete
  2. uina c amsran bah ni...hihi bukankota bah tp klias kecil..uitzz baruku tau aru tamu da gadong

    ReplyDelete
  3. mrs velentine(suziana) me be dlm 2 tahun udah beroperasi tamu gadong... ni pun baru 2 kali sya dtg..hee

    ReplyDelete
  4. Bestnya kalau pegi tamu kan..IbuNoey dulu masa kecik-kecik suka betul pegi tamu.macam-macam ada.tapi sekarang duduk di perantauan,ndak dapat rasa semua tu.rindunya sama Sabah!

    ReplyDelete
  5. meriah...
    sy pon lg suka pergi tmpat2 mcm ni klo nk beli brg2 basah.. lg fresh n murahkan

    ReplyDelete
  6. Salam kenal Alya
    Macam Pasar Tani yer ....
    Tamu Gadung ni kat mana ye...

    ReplyDelete
  7. sayur seikat RM1..ish mana nk dapat di tempat JM nih...dengan ulam2 tu..ish my feveret tu...best nya tinggal d kg..heaven

    ReplyDelete
  8. meriahnya pasar.. harga barang pun dh nk naik

    ReplyDelete
  9. sama mcm pasar tani di sini yg menjual hasil pertanian kg termasuk ikan air tawar ...

    ReplyDelete
  10. meriahnya...akak jarang ke pasar...selalu abg sorang je...malas nk mengepong kembar di tengah org ramai :)

    ReplyDelete
  11. pasar tamu ni dekat sabah ye? aritu masa pegi sabah singgah pasar2 kt sana memang dapat jumpa makanan yang takde dekat semenanjung hihihi. unik!!

    ReplyDelete

SILA TINGGALKAN PESANAN ANDA DISINI.. Amsran.Com AKAN DATANG MELAWAT BLOG ANDA

RANDOM POSTS